Stage week 1

16 februari 2020 - Chiclana de la Frontera, Spanje

De eerste stage week zit er op !

Maandag:

We zijn vanochtend vroeg vertrokken met de bus naar Cádiz om kennis te maken met onze stageplaats en begeleiders. Na een rit in de bus van ongeveer een half uurtje zijn we aangekomen in Cádiz. Wat is dit een mooie stad zeg! We kregen van Michelle (degene die vanalles voor ons regelt) een rondleiding hier met wat mooie punten om te bezichtigen. Op de helft van de rondleiding zijn we naar het ziekenhuis gegaan waar we gaan stage lopen. We zijn naar verdieping 3 gegaan, hier beginnen wij onze stage. We hebben ons zelf voor gesteld aan onze begeleiders in het Spaans, want ze spreken geen woord Engels. Dit gaat nog een lastige opgave worden, maar komt goed. Na een kort voorstel rondje en alle papieren in laten vullen, waren we alweer binnen een kwartier buiten. We zijn toen verder gegaan met de rondleiding en gingen rond 3 uur weer met de bus terug naar huis.

Dinsdag:

We zijn vandaag vroeg opgestaan om naar Málaga te gaan. Ik ben hier met Michelle, Shenna, Jade en Angelique naar toe gegaan, vanwege we 2,5 uur moeten rijden en we hier dus niet 1, 2, 3 zijn. We konden met Michelle mee rijden, want die moest hier naar studenten om van alles te regeleen. We hebben hier de stad bezocht, wat weesten winkelen en op het teras gezeten. Het was een lange maar leuke dag.

Woensdag:

Vandaag begon onze 1e stagedag. We waren om 8 uur in het ziekenhuis. We liepen vandaag met 3 collega’s mee: Kika, Amparo en Fatima. Bij binnenkomst kregen we kleding aangewezen. De kleurencombinatie is verschrikkelijk, maar daar kunnen we helaas niks aan doen. Er werdt aan ons verteld dat we gewoon achter hun aan moesten lopen. Er zijn 2 afdelingen waar we zorg verlenen aan cliënten. Wat voor afdeling het is ben ik nog niet helemaal achter. We begonnen met bedden opmaken en de was ophalen. De familie helpt hier de cliënten, wij komen dus eigenlijk alleen voor eventuele handelingen en om de was op te halen. Dit is in Nederland dus heel anders. Hierna hebben Shenna en ik de controles bij de cliënten uitgevoerd, zoals bloeddruk, saturatie, polsslag en temperatuur. We moesten hierna alles in een boek opschrijven. Ze doen hier nog alles op papier en bijna niks op de computer. Dit is af en toe best lastig, omdat je niet iedereens handschrift goed kan lezen. Verder hebben we nog bloedsuiker gecontroleerd, heb ik een nieuwe zak met vocht aan het infuus mogen aansluiten, we hebben infuuslijnen met zakken vocht klaar mogen maken voor gebruik en hebben we voorgeschiedenis en wat de cliënten voor ziektebeeld hebben waarom ze op deze afdeling verblijven mogen lezen zodat we iets meer van de cliënten wisten. De dag vloog voorbij, doordat we het erg druk hadden. We zijn na de dienst met de bus terug naar huis gegaan en rusten goed uit voor morgen.

Donderdag:

We moesten vandaag weer om 8 uur paraat staan in het ziekenhuis. We liepen vandaag met Kika, Fatima en Miriam mee. We hadden vee het zelfde gedaan als gisteren. We begonnen weer met de bedden op te maken en de was op te halen. Hierna hebben we weer de controles uitgevoerd en opgeschreven. We hadden vandaag mee mogen kijken bij een cliënt waar drains (een slangetje waar wond vocht uit gepompt wordt om vochtophoping en infecties te voorkomen) werden verwijderd. Verder heb ik nog een infuus uit iemand zijn hand mogen verwijderen en hebben we meegekeken hoe een wond werd verbonden. Ik ben er wel achter gekomen op wat voor afdeling we staan. We staan op een controle afdeling. In dit ziekenhuis wil dat betekenen dat je op de afdeling verblijft ter controle na een operatie of als je van de spoedeisende hulp komt. Hier blijf je dan ter controle voor een paar nachten of langer en kan/mag je erna weer naar huis. Na een lange dienst zijn we met de bus naar huis gegaan en hebben we boodschappen gedaan. Verder hebben we een rustige avond gehad op de bank.

Vrijdag:

We hadden vandaag een dagje vrij, dus heb ik lekker uitgeslapen tot 1 uur ‘s middags 😅. We hebben ‘s middags op de bank gehangen. We zijn ‘s avonds uiteten geweest en hebben nog even wat boodschappen gedaan. Verder zitten we nu op de bank en zijn we tv aan het kijken op de Ipad van Shenna.

Zaterdag:

We hadden vandaag een lekker stranddagje op de planning staan. Aan zee was het lekker, maar best fris. Het waait namelijk hier best hard. Na een middagje relaxen op het strand zijn we terug naar het appartement gegaan.

Zondag:

Vandaag zijn we een terrasje gaan pikken aan het strand. Het was erg druk, de boulevard stond vol met mensen die het zelfde idee hadden als ons. Na een gezellig middagje zijn we weer terug gegaan en gaan we een filmavondje houden.

Bedankt voor het lezen van dit verhaal, ik hoop je te zien bij de volgende !

Groetjess

1. Moon😘:
    16 februari 2020
    Eerst week stage erop zitten. Hopelijk komt de Spaanse taal ook nog en anders vertaling. 😜Nog veel plezier en geniet van de mooie omgeving. Groetjes Moon 😘
  2. Carin Vosters:
    17 februari 2020
    Het lijkt nu nog op een vakantie week, ipv een werkweek!
    maar dat zal nog wel veranderen.
    Na wat spaanse lessen zullen jullie er wel sneller meer van de taal gaan begrijpen.
    Effe een moeilijke opstart week, maar fijn dat het je nu beter af gaat.
    Ons pap en ik zijn dan ook super trots op je, powergirl!
  3. Maud de Rapper:
    17 februari 2020
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Ik hoop dat je het net zo naar je zin gaat krijgen als mij tijd daar 😊 Geniet van je tijd daar! Trots op jou meid 😘
  4. Fam naus:
    18 februari 2020
    hey bente,
    relaxed werken, effe de spaanse taal leren 😜
    en dat je gauw naar je zin hebt en ga er voor💪we zijn trots op je kanjer😘
  5. Tante Petra:
    19 februari 2020
    Leuk dat je al meteen diverse handelingen mocht verrichten! Dat komt wel goed. Succes!
  6. Tante Wieteke:
    19 februari 2020
    Ha powergirl wat Ben ik trots op jou zeg. Wat gaaf dat ze je al meteen wat handelingen lieten doen. Het zal best wel wennen zijn , maar dat gaat jou zeker lukken. Een beetje werken en vooral ook veel genieten.